Räknare

lördag 18 oktober 2008

Tema Hållbar utveckling




MKFC Stockholms folkhögskola har under hösten 2008 temat Hållbar Utveckling. För oss på E-skolan Prisma gäller det att fundera på hur konsten tar mera hänsyn till rättvisa, jämlikhet och jämställdhet. En fundering som är viktig att ta ställning till är om konsten kan vara en reaktion mot vårt samhälle. Visst kan den vara det. Konsten kan i allra högsta grad vara ett påverkansmedel.
Jag funderade länge på vad jag skulle måla. Från att ha kännts som en alldeles omöjlig frågeställning tog tanken form av en bröllopsbild. Det gick till så här. Min bror gifte sig för några veckor sedan med Veronique som kommer från Burundi. Bröllopet ägde rum i Axbergs kyrka. Jag fotograferade ganska mycket under hela akten och festen efteråt. Bilden jag valde har jag haft med i ett tidigare inlägg men den kommer här igen.
Jag tänkte att ett sätt för våra flyktingar att inlämmas i vårt samhälle är när de gifter sig med svenskar. På så vis påverkas vår kultur och även den kultur de har med sig. Vanan att se flyktingar i vårt samhälle förändrar vår syn på dessa människor på got och på ont. Jag tror att jämlikheten och jämställdheten ökar. Också rättvisan eftersom svenska lagar gäller också för dessa människor.
Bilden visar hur den nygifta bruden står kvar framme vid altaret och dansar en av sitt hemlands danser tillsammans med väninnorna som står i kyrkgången och dansar.

Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters