Räknare

söndag 6 september 2009

Blåbär, lingon och kantareller

Alice vilar sig bland blåbären
Idag var det en av de första riktiga höstdagarna. Sol, klar luft och lagom varmt. Väninnan I och jag bestämde oss för att åka till skogen. Hon ville plocka lingon och jag ville se om det fanns några gula kantareller kvar. Min labba Alice fick också följa med. Hon var överlycklig och sprang som en toking runt, runt och skrattade. Labbefnatt kallas det. Labbar kan skratta. De visar alla tänderna i ett brett leende. Hon blir som tokig varje gång hon får springa lös.

första anblicken av skogen.


Det fanns fortfarande mycket blåbär kvar. Jag har nog aldrig sett så mycket på en gång. Men det har jag redan plockat och har flera liter i frysen till vinterns blåbärspajer.

Alice är en riktig hejare på att plocka själv. Hon älskar all slags frukt och bär


kaffepaus med I:s goda hembakade äppelkaka

lingonen växer ju inte så tätt, men det fanns mycket


I med sin lingonhink

det blev inte så mycket kantareller. Kanske till fyra mackor i vinter.
Får göra ett nytt försök i nästa vecka. Då ska jag också plocka lingon

6 kommentarer:

Gerda-Thyra sa...

Åh, vad mysigt ni har haft det!
Och kantareller till fyra läckra vintermackor är väl inte illa... men konstigt att du inte hittade mer, så blött som det ändå har varit ett långt tag.
Tänk när Flora blir stor och förståndig och vi också kan gå ut i skogen som vanliga sansade individer... vad kul det ska bli!
Just nu så kommer vi inte så mycket längre än till vår gård och ALLT i mitt huvud kretsar liksom runt om hon behagar kissa och bajsa på gräsmattan eller inte...livet känns minst sagt lite begränsat för tillfället... fniss...

Ebba Christina sa...

Gerda-Thyra:
Ja det är ett förskräckligt jobb att få valpar rumsrena. Men det går så småningom bara man är ihärdig.
När vi var ute i går försökte jag egga Alice att söka kantareller. Men det slutade med att hon tog en ur korgen. Då skrattade vi för fullt. Man kan ju inte begära att hunden ska kunna det hon inte blivit lärd. Jag tyckte det var smart nog att ta en ur korgen......må så gott..../C

Mia sa...

Underbart med blåbär och kantareller! Jag har i flera veckor tänkt att jag måste ta mig ut och plocka men det har inte blivit av. Men det kanske inte är för sent än! Ha en bra dag!

Annika sa...

Hjälp vilka underbara bilder du visar av en härlig svensk skog under förhösten,
Det liksom tickar till i hjärtar på mig!
Urmysig dag!!
Tack för att vi fick följa med!

Ebba Christina sa...

Mia:
Det är inte försent ännu. Det finns fullt med blåbär och lingon. Kantareller lite här och där. Och höstkantarellerna börjar komma...må så gott

Annika:
Ja denna höst tycker jag är speciellt med ett överflöd av vackert väder och fortfarande varmt. Men ändå så mycket bär och svamp i skogen...må så gott

Musikanta sa...

Jag brukar köpa en hel låda med lingon och göra sylt av. Burkarna brukar räcka två år eftersom jag inte äter så mycket själv men ibland tar med dem bort i stället för en blomma.

Så härligt ni verkar ha haft det i lingon/blåbärs/kantarellskogen, blir riktigt avundsjuk! Har själv aldrig hittat en enda liten kantarell så jag har tappat lusten att försöka...
Kram/M

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters