Räknare

fredag 11 september 2009

Fredagstemat: Fyra saker du måste se i min stad

Min "stad" är Sparreholm. Ett litet samhälle på 800 personen mitt i det soliga och vänliga Södermanland. Vad ska man då visa härifrån. Det finns inte så mycket mer att se än slottet, ekhagarna och enebackarna. Men de känner ju alla till. Så därför väljer jag en annan vinkel och börjar med skylten,
som välkomnar alla som åker på R57 från Södertälje mot Flen
strax intill finns den här utsikten. Båven, den flikiga men stora sjön där malen med sina skäggtömmar växer sig stor eftersom den är fridlyst. Men det finns gott om gös, gädda och abborre som väninnan I och jag förgäves har försökt att fånga med spinnspö. Det enda jag lyckats met är att meta två mycket stora kräftor och en gös. Men gösen var nog mer en olyckshändelse eftersom den inte högg på kroken utan den fastnade i gälarna.
Jordgubbsplantorna i I:s land har visst fått fnatt och tror att det är vår. De blommar som tokingar. Men jag kan inte tro att det hinner bli några nya gubbar i år.

Sist man inte minst de vackra kokardblomstren som snart ska flytta hem till mig och bilda rabatt mellan vinrankorna mot det nymålade uthuset.
Det var allt för den här gången från min "stad"....må så gott därute allihop

18 kommentarer:

Sparkling sa...

fina bilder :)

Anonym sa...

Somriga bilder! När solen är framme skall man verkligen vara flitig med kameran så man kan ta fram sommarkorten under vintern och minnas.

Trevlig helg!

Taina sa...

Åh ett slott minsann. Det är det inte alla som kan skryta med precis

Min man skulle älska sjön, fiskare som han är. Vackert!

Trevlig helg!

Grekland nu sa...

Verkar vara en underbar plats med härlig natur! Har aldrig varit där, kanske det kan bli nån gång.

Fritt ur hjärtat sa...

Absolut en plats till för oss som betar av lite Sverige varje sommar. Fast jag vill nog se slottet också;-)

Christel sa...

Stackars gösen då... Jag visste ingenting om Sparreholm, så det var spännande att få se lite därifrån idag. Varmt välkommen om du är i mina trakter! Trevlig helg!

Gerda-Thyra sa...

Fint berättat om "din" plats, Södermanland är fint!
Kul om jag kunde uppmärksamma dig på någon ny plats i Göteborg till ditt nästa Gbg-besök!
Ha en riktigt trevlig helg!
Är det din syster som också ska vara med i Survivor-boken?

StrandMamman sa...

Har inte koll på var exakt i Sverige Sparreholm ligger, vilka "kända" städer finns i närheten? Jättefin natur, och många fiskarter har du i sjön!

Emmama sa...

Härliga saker och fina bilder! Kul att ha dig med bland temaskrivarna! Kram!

Ebba Christina sa...

Tack alla för era trevliga kommentarer. Om någon passerar Sparreholm är ni hjärtinnerligen välkomna in på en kopp kaffe. Det är bara att skicka ett mess så sätter jag på pannan...../Ebba

Lullun sa...

Härlig lantlig idyll som för oss gröngölingar är så exotisk, vi som lever bland snö och is det mesta av året. Tack för att dela med dig! :-)

Mia sa...

Tack för titten! Underbara bilder.

underytanjag sa...

Det ser jättefint ut!

Jemayá sa...

Nej, nej, alla känner inte till ekarna och slottet..och enarna, var det visst! Hoppas du visar foton någon gång! Jag känner väldigt dåligt till Sverige utanför Stockholm, det är ett riktigt exotiskt land för mig :)

Musikanta sa...

Är det inte konstigt att man har varit i Kina men inte i Sparreholm...

Det ser oerhört vackert ut på dina bilder, det får bli utflykt dit nästa sommar. Vi var väl i närheten i somras när vi var i Floda kyrka, antar jag.
Kram!

Marianne sa...

Du bor väldigt vackert! Lustigt att du skriver om fiske! Jag läste nyss Fishing in Utopia av Andrew Brown. Han bodde i Sverige ett antal år och har åkt runt och fiskat på många ställen i Sverige, som han anser har de mest genuina fiskevattnen i Sverige.

Du har verkligen gjort om här på bloggen! Har du tagit bort all din konst som du visade tidigare?

Kram!

Musikanta sa...

Jag lägger till dig i min länklista och hoppas att du inte har något emot det.
Kram!

Ebba Christina sa...

Marianne:
Nejdå jag har inte tagit bort min konst. Den finns under meny längre ner på bloggen.

Musikanta:
Tack för att du lägger till mig i din lista.

Lullun, Under ytan, Jemaya, Mia:
Tack för era härliga kommentarer.

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters