Räknare

fredag 4 september 2009

Fredagstema: Empati

Empati är för mig det arbetsinstrumentet jag använde under mitt yrkesverksamma liv.
Numera är jag ju pensionerad och har helt lämnat det bakom mig. Det känns som jag har en lite knepig inställning till ordet empati nu för tiden. Men visst kan det väl vara ok att i stället att berätta lite om olika bilder som väcker en varm känsla inom mig.


Venus från Willendorf. En liten 10 centimeter hög sandstensskulptur funnen i Willendorf i Tyskland. Den anses vara gjord för 25000 år sedan. Den föreställer den stora modern, modergudinnan eller Doni. Den och liknande skulpturer i guld, lera eller sten användes som religiösa symboler som man dyrkade.



Det här är den lilla statyettens huvud sedd från sidan. Hon har en välarbetad frisyr men huvudet håller hon underdånigt böjt. Varför kan man ju fråga sig eftersom detta var matriarkatets tidevarv och kvinnan med förmåga att ge nytt liv hade hög rang.

Min yngste son som nu går på teaterhögskolan och ska bli skådis , bodde, för några år sedan hemma ett halvår mellan två olika utbildningar. Vi gick ofta på promenad med den stora bruna labben jag då hade. En eftermiddag såg vi denna fantastiska solnedgång.

Ginko biloba. Ett urgammalt träd, som har funnits så länge det varit grönt på jorden. En egendomlig växt med blad som ankfötter. Man kan ju undra vad dessa träd bär för minnen under barken. Men det är ju bara om det kollektivt omedvetna gäller för växter också och det tror jag att det gör.

Lucian Freud
min absoluta favoritkonstnär. Det finns ingen som kan skildra ansiktsutryck, hud och kroppsspråk som denne nu levande engelske konstnär.

Benefit Supervisor sleeping
Målning av Lucian Freud och såld på Chrities i New York våren 2008 för 200 millioner kronor. Tänk den som kan måla sådana tavlor.

Den ryskjudiske konstnären Marc Chagall målar med stor känsla. Alla hans bilder innehållerömhet och kärlek. Chagall är för mig den konstnär som målar rakt ur sitt inre.


Och till sist damascenerrosen Duchess of Rohan som jag planterade en hel rabatt full när jag flyttade hit till mitt nya hus 2005. Det är en parfymros. Dvs en ros där man utvinner rosenoljan till parfym. Den luktar mycket starkt och blommar under några veckor i med början i juni. Då fylls kvällsluften av en stark sensuell och eggande rosendoft.

16 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Välkommen i gänget säger jag! Vilken underbar tolkning och vilka bilder du "kryddat" med.

Taina sa...

Vilket underbart inlägg Ebba. Så varmt med alla dessa bilder och beskrivningar till dem dessutom.
Önskar dig en trevlig helg!

Gerda-Thyra sa...

Hej!
Jättefint inlägg, fina bilder, intressant berättat... och du, vilken absolut fantastisk solnedgång!

Annika sa...

Välkommen in i fredagsgänget!
Fint inlägg så här på premiärdagen!
Härliga bilder!
Trevlig helg!

Anonym sa...

Tavlan av Chagall var underbar! Kul att läsa ditt första fredagstema-inlägg.

Trevlig helg!

StrandMamman sa...

Det var en fin premiärfredag för din del, Ebba! Konstnären Freud var ny för mig, häftig tavla ;)
Ha det bra!

Christel sa...

Välkommen och tack för fina bilder och intressanta tankar. Jag har lyckats ha ihjäl en sådan där Ginko Biloba... Trevlig helg! kram

Ebba Christina sa...

Fritt ur hjärtat: Tusen tack för uppskattningen av "kryddorna".

Taina: Tusen tack till dig också. Vi ska få en solig helg. Hoppas det blir det hos dig också.

Helen: Javisst är vinterbilden underbar. Jag fotograferade under hela den promenaden och har en serie bilder där himlen hela tiden förändras.

Annika: Tusen tack för uppskattningen. Det är jättekul att vara med i det här gänget.

Maisoui: Chagall är en mycket uttrycksfull konstnär. Gjorde ett arbete på konstskolan där jag gick i våras. Då ingick en beskrivninga av honom bland annat. Han har gjort hur mycket målningar som helst. Alla lika uttrycksfulla.

StrandMamman: Ja visst är väl Lucian Freud något utöver det vanliga. Kolla gärna in honom på nätet. Det finns många målningar av honom där.

Christel: En Ginko Biloba har jag alltid önskat mig. Men tyvärr har jag aldrig bott i en växtzon som klarar ett sådant träd. Undrar om de kan växa i Sverige överhuvudtaget? Jag tycker att det faktum att det är ett urtida träd sätter i gång fantasin. Dessutom är jag väldigt intresserad av annorlunda växter....

Jemayá sa...

Jag kommer att börja titta in hos dig allt emellan varven - är mycket konstintresserad även om jag aldrig riktigt haft tid (prioriterat annat...) att lära mig mera om den. Är jätteglad att få konstupplevelser och lära mig via din blogg - tack! h. Ulla

Norrsken och stjärnfall sa...

Så många fina bilder! Intressant tolkning av temat!

Ha en trevlig helg!

Ebba Christina sa...

Jemaya: Tusen tack för din kommentar. Roligt att du är intresserad av konst. Och titta gärna in när du har lust. Är det något jag kan bistå dig med gör jag det gärna. Det är bara att säga till. Inte för att jag är någon expert. Bara djupt bergtagen i konsten och måleriet.....Ebba

Norrsken och stjänfall:
Tack för kommentaren. Hoppas att du också får en fortsatt trevlig helg....Ebba

Västmanländskan sa...

Härliga bilder! En trevlig helg önskar jag dig!

Grekland nu sa...

Härliga bilder och spännande tolkning! Men jag blev lite nyfiken när du skrev att du har en knepig inställning till ordet empati nuförtiden, vad menar du med det?

underytanjag sa...

Så fint skrivet och tack för vacker konst, den där rosen blev jag också sugen på nu när vi ska skaffa fler sorter till våren!

Musikanta sa...

Chagall har alltid tillhört mina älsklingskonstnärer. Däremot kan jag inte riktigt förstå att man kan betala 200 miljoner för en sådan tavla som den soffliggande venusen.

Kanske för att ställa in i sitt bankfack men absolut inte att ha uppe på väggen...

Kul att sonen ska bli skådis. Äpplet etc.
Kram/M

Minerva sa...

Å, vilka fantastiska bilder!

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters