Räknare

fredag 30 oktober 2009

Fredagstema show and tell: Ljus

Nu är det dags för det sista av oktobers fredagstema som Erica har bestämt. Och det handlar om ljus.
Ljus är nödvändigt för allt liv. Det känner jag när vi kommer fram i november och mörkret breder ut sig. De där dagarna när man måste ha lampan tänd hela dagen. Då skulle det vara tillåtet att gå i ide och vakna upp i slutet av januari när det är märkbart att ljuset har återvänt.

Det finns många slags ljus. Ljuset en vintereftermiddag när solen går ner över den kyliga snön.

Eller ljuset över havet i solnedgången.
Eller ljuset som silar ned mellan träden när man strosar runt i skogen.

Novembers fredagsema tar Fritt ur hjärtat hand om. De blir så här.

6, november:
Drömmiddag.
Berätta vilka tre gäster du skulle vilja ha på middag. 4 runt bordet med dig.
Hur sitter ni? Var är ni? Berätta meny, vinval, dukning o s v. Levande gäster är inte ett måste. Idén är från "Gokväll" (svt) om ni har lust att kika på konceptet.

13, november
Underifrån.

20, november
Skyltar.

27, november
Advent.

Jag önskar er alla en trevlig helg och Halloween. Själv ska jag på middag hos mina barnbarn med utklädning, skära pumpa och sätta ljus i. Underbart!!!

6 kommentarer:

Annika sa...

Ja, det finns verkligen olika sorters ljus. Jag har inga problem med mörkret heller, faktiskt. Tycker det är lite mysigt!
Ha en fin helg!

Taina sa...

Hahahaha! Ingen dum idé att gå i ide när det är som mörkast. Men då tänder jag en massa fina ljus istället ;)

Första bliden blev min favori. Den varma solen mot den kyliga snön. Vackert!

Hoppas du får en trevlig och "ljus" helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Jag följer med om det blir ide! Tills dess får vi väl nöja oss med att frossa i ljusen alla visar idag.
Härliga bilder du valt!

Annika sa...

Vilken härlig vinterbild! Hoppas du får en trevlig helg!

Grekland nu sa...

Utan ljus inget liv! Så är det nog, och därför känns det väl som om vi "dör" lite varje vinter och vaknar till liv igen på våren. Är visserligen lite tungt så här i november, men jag skulle inte vilja vara utan dessa växlingar! Ha en trevlig allhelgonahelg!

Anna, Fair and True sa...

Vilka vackra bilder! Så fint när det liksom blir rosa

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters