Räknare

fredag 16 oktober 2009

Fredagstemat Show and tell: favoritfilmer

Jag har alltid varit intresserad av film. Första gången jag var gift var med en filmfotograf. Eftersom det var på 60-talet så var det den franska vågen, engelsk diskbänksrealism och allmänt svåra filmer som gällde. Min man och jag såg minst tre filmer i veckan.
Filintresset delar jag numera med min yngste son. När han är hemma laddar vi upp med ett lager av olika filmer och kan ibland se tre, fyra filmer efter varandra. Då går hela natten åt. Vi pratar och diskuterar och kommenterar innehåll, skådespeleri, bildkomposition, musik mm mm. Men kul har vi. Fast det är inte så många andra som gillar att se film med oss eftersom vi pratar hela tiden.
Under mitt liv har det blivit många filmer som har fastnat i mitt kom ihåg. Men det är bara tre som jag återvänder till med jämna mellanrum.



Den nyaste filmen är en fransk film som heter Broderier. En oerhört vacker och ömsint film. Har ni inte sett den så gör det.
Film nummer två är Mitt Afrika, med Meryl Streep och Robert Redford. Manuset är taget från Karen Blixen Fineckes bok Den afrikanska farmen. Det är också en mycket vacker film och Meryl Streep är ju alltid Meryl Streep en mycket skicklig skåderspelerska.


Den tredje och egentligen den första är också en fransk film. En man och en kvinna med Anouk Aimee och Jean Louis Trintignant. Också en vacker film där musiken gör sig starkt gällande.

7 kommentarer:

Christel sa...

Pratade ni hela tiden? Det är inte så vanligt, och kunde ni hänga med i filmerna ändå? Fast de var på franska ibland? Inte dåligt... Mitt Afrika är en fin stor film som jag också har sett. Tack för ett fint inlägg med flera tips, blev sugen på att se den sista filmen. Ha en bra helg! Kram

Ebba Christina sa...

Christel:
Menar du En man och en kvinna eller Broderier?
Spelar egentligen inte någon roll vilken film du menar. Men måste jag välja så blir det Broderier. Har du inte sett den, GÖR DET!!! Och lyckliga dig som i så fall har den kvar.
Ja vi pratar hela tiden. Men vi är så vana vid att kommentera det vi ser. Så ingen av oss störs. Jag är ju bildmänniska och sonen är teatermänniska. Det gör i bland att vi ser olika saker som vi bara måste diskutera....Ha det skönt i den kalla helgen. Kram....

Fritt ur hjärtat sa...

Kära nån, så mycket filmer jag inte sett... Du har bara sådana jag missat. Desto mer att ta tag i;-)
Trevlig helg.

Ebba Christina sa...

Fritt ur hjärtat:
Ha det så bra med mina favofilmer. Hoppas du gillar dem lika mycket som jag. Ha en trevlig helg.

Grekland nu sa...

"Mitt Afrika" har jag sett och den är jättefin, men de andra är nya för mej. Ska notera alla de filmer som jag får tips om idag, och sen får det bli ett besök i videobutiken. Maken är mycket filmintresserad, men vi säger inte ett knäpp när vi ser på film tillsammans!

Mia sa...

Jag önskar jag hade tid och ork att se mer film, avundas dig! Ha en bra helg!

Anna, Fair and True sa...

"Broderier" lät bra, ska kolla upp den. "Out of Africa" har jag faktiskt inte sett men ska se den med några kollegor på en tjejkväll om några veckor :)

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters