Räknare

tisdag 5 januari 2010

Fredagstema: Nyåret

Sparkling står för fredagstema under januari och ur förkylningens dimmor kommer här ett mycket försenat fredagstema. Det första för 2010. Men ändock. Bättre sent......:)
Nyårsljuset 2009-10
I min familj finns en över 100 år gammal tradition omkring Nyårsafton. Och det är Nyårsljuset. Ett tjockt ljus i en gammal röd stake av trä. Luset tänds varje Nyårsafton 23.30 av frun i huset och får brinna en halvtimme in på det nya året. Denna stacke kommer från min mormors hem. Och ljuset har jag tänt varje år sedan jag ärvde det av min mamma för 40 år sedan.

Veronique i thaisidenklänning
Nyåret firade yngsten och jag tillsammans med min bror och svägerska. Vi fick en superb lamstek och Ris à la Malta med nykokt körsbärssylt. Veronique min svägerska kommer från Burundi. Hon älskar vackra kläder och hade klätt sig i stor stass till tolvslaget.

Tova i köksfönstret pratandes med pilfinkar och talgoxar
Nyårsdagen bjöd på underbart vackert väder. Tova min Maine Coon satt i fönstret hela dagen och tittde på fåglarna som kalasade på talgbollar, skinkfett och fågelfrö.

pilfinkar utanför mitt köksfönster


Flera Fredagsbloggare:
Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne (har uppehåll), Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, Jennie, Erica, Maisoui, Taina, Christel, Sparkling, Moster Mjölgumpa, Emmama, Marskatten, Musikanta, Sara, Under ytan, Lena, Västmanländskan, Norrsken och stjärnfall
Saras land, I am Annika, Birgitta, Curieux, Minerva, Ebba, Lotta, Olga katt

Om du vill komma med i gänget säg till någon av oss så läggs du till i listan.




6 kommentarer:

Grekland nu sa...

Vad trevligt med en sån nyårstradition som gått i arv inom släkten! Just nyår är väl annars en helg som inte har så många traditioner, utan var och en gör som den vill.

Anonym sa...

Ett ljus, jag tycker just det är så vackert, ett enda ljus.

olgakatt sa...

Vilken trevlig och ändå anspråkslös tradition med ljuset! Så att man känner familjens historia medan ljuset brinner! Hur startade den, vet du det?

Sonja, russian blue, och Olga, sösdala white, hälsar till Tova!

Emmama sa...

Härliga bilder och vad kul med er speciella tradition! Vacker klänning också. Kram!

Ebba Christina sa...

Tack alla vänner för era kommentarer.
Grekland: Jag gillar traditionter i allmänhet och speciellt de som går i arv.
Olgakatt: Tyvärr vet jag inte hur traditionen startade. Men den fanns på min mormorsmors tid och hon föddes någon gång på 1840-talet.
Så du har en russian blue. Har alltid gillat dem med sin blågrå päls. Jag hade en gång en bondkatt som var mycket lik russian. Och han var vänligheten själv. Nu har jag två katter. Tova som är Maine Coon och Silke som är perser/skogskatt och lika blågrå i pälsen som en russian blue.

Anna, Fair and True sa...

Vilken fin tradition! Den ska jag komma ihåg och kanske köra igång nästa år! Eller i år blir det ju :)

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters