Räknare

fredag 8 januari 2010

Show and tell. Fredagstema: Frukt

Denna fredag handlar temat om frukt. Och det är Sparkling, som är värld för januari.
Egentligen är jag ingen fruktmänniska. Dvs jag äter sällan frukt. Trots att jag alltid har ett fruktfat stående på vardagsrumsbordet.
Den frukt jag helst äter är den jag odlar själv. Min vindruvsranka gav rikligt med frukt i höstas. Jag kunde plocka mer än en tioliters hink full med söta blåa druvor. Sedan jag ätit mig mätt blandade jag resten med russin och satte en damejanne med vin. Min bror och jag smakade på det under nyårshelgen och vi enades om att det kommer att bli väldigt bra. Visst är det spännande!!!



mina blå druvor hösten 2009
En annan frukt som jag älskar är fikon. Och det odlar jag också. Ett litet fikonträd på terassen. Det bär inte så mycket frukt ännu. Men vi får se.
Min syster och jag var i Provence i början på tvåtusentalet. Utanför huset växte ett fikonträded med så mycket frukt så att vi kunde plocka varje dag och äta. Vi till och med kokade fikonmarmelad och hade med oss hem till Sverige. Det var gott.


fikon under mognad
(bilden lånad på nätet)

Så här inbjudande ser ett fikon ut inuti.
(bilden lånad på nätet)

(bilden lånad på nätet)
Annars tycker jag nog att den här typen av frukt är fullt ätbar. Persikor, aprikoser, druvor, mango och papaya.
I höstas satte jag fem aprikoskärnor i en kruka. De har kommit upp och ser välmående ut. Väntar på att dela dem och sätta en i varje kruka. Men det får bli lite ljusare och varmare först.


Apelsinträd från Florida.
Detta är min stolthet. Ett tjugo år gammalt apelsinträd från Florida. Jag fick det som mycket liten planta av goda vänner som varit det. Det blommar överdådigt och ger massor med frukt. De ser ut som mandariner och är väldigt sura. Jag brukar använda saften som citronsaft. Yngsten är väldigt förtjust i dem och äter gärna.

Flera fredagsbloggare:
Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne (har uppehåll), Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, Jennie, Erica, Maisoui, Taina, Christel, Sparkling, Moster Mjölgumpa, Emmama, Marskatten, Musikanta, Sara, Under ytan, Lena, Västmanländskan, Norrsken och stjärnfall
Saras land, I am Annika, Birgitta, Curieux, Minerva, Ebba, Lotta, Olga katt
Vill du vara med i fredagsbloggen säg bara till någon av oss så lägger vi till dig.

6 kommentarer:

Taina sa...

En riktig fruktodlare ser jag! Häftigt med vinrankor och apelsinträd. Aprikoser, färska, äter jag gärna och kanske jag också skulle prova på att sätta ner några kärnor?

Ebba Christina sa...

Taina: Absolut att du ska prova med aprikoskärnor. aprikoser överhuvudtaget är härdigare än persikor. De, aprikoserna kommer på eftersommaren. Då är det bara att trycka ner några kärnor. Det som förvånade mig var att de grodde mycket fortare än vad jag trodde att de skulle göra. Tog ungefär 3 månader bara.

Annika sa...

Vad härligt att ha egna vinrankor!! DET skulle man ha...
Vindruvor är ju så gott!
Blir också sugen på att planterna aprikoser...
Ska testa.
ha en fin helg!

Grekland nu sa...

Oj, du var ingen dålig fruktodlare minsann! Jag borde nog försöka odla nåt på min balkong jag också. Fikon skulle jag vilja pröva!

A home far away sa...

Wow egenodlat frukt, så härligt! Det måste kännas så mycket bättre än att köpa i affären, sånt gillar jag.

Ha en fin dag
Kram Gunilla i Singapore

Anna, Fair and True sa...

Vad kul att du odlar så mycket själv! Jag läser just en bok som utspelar sig i Italien och då nämnde de "demijohn" flera gånger (och det italienska namnet som jag inte kan komma ihåg) men hade aldrig hört det på svenska!

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters