Räknare

lördag 30 januari 2010

Show and tell: Fredagstema, The, te, tea

Denna veckas tema i Show and tell handlar om te och det är Sparkling som har bestämt detta tema som är det sista för januari.
Man får nog säga att jag är den ultimata temänniskan. Jag har alltid älskat te och köper och smakar alla möjliga sorter. Just nu sitter jag med en kopp Keemun

Kemunte från House of tea. Kan bryggas tre gånger på samma blad.

som jag inhandlade från House of tea tillsammans med ett Yunnante


Yunnante som också kan bryggas om ett antal gånger på samma blad

och olika örter att brygga te på och också göra örtoljor och tvålar som är roligt att hålla på med.

I min ägo har jag en tekanna som jag gjort själv i för många år sedan på den tiden jag var verksam som keramiker. Den rymmer ungefär 8 dl vilket är för stort för att brygga kinesiskt te. Det ska vara en kanna som rymmer ungefär 2 eller 4 dl. Det finns naturligtvis tekannor att köpa på House of te också. En äkta Yixing kanna är gjord i oglaserad keramig.

Yixing classic

Den kostar "bara" drygt 1500:- så det kan jag drömma om. Men jag fyller 70 om några år. Kanske det går att tubba sönerna att göra en insamling. :)

Nästa månad är det Anna som tar över fredagstemat.

Bilderna är lånade från Hous of tea på nätet.

Fler som fredagsbloggar:
Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, Jennie, Erica, Maisoui, Taina, Christel, Sparkling, Moster Mjölgumpa, Emmama, Marskatten, Musikanta, Sara, Under ytan, Lena, Västmanländskan, Norrsken och stjärnfall , Saras land, I am Annika, Birgitta, Curieux, Minerva, Ebba, Lotta, Olga katt, Fritid & tankar & en del annat, Beila, Mamma J

8 kommentarer:

Grekland nu sa...

Ja du verkar vara en stor tekännare! Och tekannor har du gjort också, inte dåligt. De tesorter du berättar om är helt nya för mej!

Bloggblad sa...

Hej! Jag måste ju förstås titta in hos nya besökare, och jag tänker leta reda på din hemsida också.

Det är otroligt så många olika intressanta människor jag lärt känna genom bloggandet.

Bloggblad sa...

Snabbkoll... ser att du gjort örhängen som liknar de bokblad som jag lämnade in till en silversmed och som han göt smycken av.

Jag lägger dig bland mina favoriter också - jag sparar alla de nya på ett annat ställe...

Musikanta sa...

Jag dricker numera inte alls kaffe utan bara te. Är dock inte särskilt förtjust i det kinesiska storbladiga gröna teet utan föredrar Earl Grey och vanligt Ceylonte. Starkt med honung och mjölk som jag lärde mig dricka det en gång i forntidens England.
Ha en skön helg och kram från Musikanta.

Ebba Christina sa...

Grekland: Tusen tack för kommentaren. Det finns hur mycket tesorter som helst att botanisera i har jag upptäckt. Både de som är humana i pris och de som är värda sin vikt i guld.
Ha en skön helg.

Bloggblad: Jadå. Jag är en typisk konsthantverkare. Måste pröva och lära mig den ena färdigheten efter den andra.
En god fortsättning på helgen önskar jag dig.

Musikanta: Jag dricker starkt svart te med mjölk och honung varje morgon. Vaknar inte annars.
En skön lördagskväll och söndag hoppas jag att du får.

Anna, Fair and True sa...

Får vi inte se en bild på din tekanna?!

Lät intressant att man kan brygga flera gånger med samma blad?

Ebba Christina sa...

Anna: Så småningom ska jag skärpa mig och fotografera tekannan och lite annat. Får se i vilket sammanhang det passar sig.

Kristallena sa...

Jag blir riktigt sugen att köpa lite te och dricka istället för kaffet. Blir nog till att göra det.

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters