Räknare

fredag 21 november 2008

Mina expressionistiska porträtt




Den här gången hade vi till uppgift att måla två expressionistiska porträtt.
Det första jag gjorde är inspirerat av Georges Rouault: Vid spegeln. Den är gjord i olja och i ett mindre format än som angavs i uppgiften. Jag gjorde den innan jag åkte till Budapest. Dagen efter hemkomsten åkte jag till min konstnärsaffär och köpte både akrylfärg och dukar. 50x60.
För första gången i mitt liv målade jag i akryl. Det kändes fantastiskt. Torkar bara lite för fort på paletten. Men jag har läst hur man kan göra en fuktpalett så det ska jag göra i morgon.
Porträtt nummer två är ett självporträtt inspirerat av Nolde, Kirschener och Chagall. Tyvärr är det svårt att få fram färgerna precis som de är på duken. Det gäller för båda målningarna.

ps. reseskildring från Budapest kommer. ds

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hörru, fuktpalett? Nu blev jag nyfiken; förklara förklara!

Kerstinsdottern sa...

Vilket HÄFTIGT självporträtt!
Välkommen hem, förresten!
Hur gick det på utställningen? Jag är jättenyfiken... du bara måste berätta!
/Helene

Ebba Christina sa...

Fuktpalett: Man tar fukthållande duk. Jag tänker ta wettex, dränker in i vatten, lägger i ett fyrkantigt, eller runt, lågt tråg eller skål eller liknande. flera lager hushållspapper som hålls blött av wettexen. Över der smörpapper som pallett. När du gör paus dra över Glad Pack. Har inte prövat men det ska fungera flera dagar irad..../C

Ebba Christina sa...

Helene. Ska samla ihop mig till en berättelse om Budapest. Men just nu är det operationer hos tandläkaren som gäller tillsammans med att jag ligger efter med mina målningar till skolan...men jag återkommer...må så gott/C

Anonym sa...

Tüfft. Det får man testa någon gång.
Kom förövrigt att tänka på s.k. "retarder" som jag pratade med någon annan om förut, som ska göra att färgen håller sig våt längre. Fast jag har förvisso aldrig testat det heller så jag vet inte om det funkar, men det kan ju vara en ide om inte annat.

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters