Räknare

måndag 17 augusti 2009

Att odla i kruka...

Jag älskar att odla i kruka. Hela sommaren har jag alla mina rumsväxter på uteplatsen vid ingången. Speciellt har jag en passion för medelhavsväxter. Nu tyckte jag det var dags att ge krukorna lite mer skyddad miljö. Så i dag har jag flyttat in dem till min terass som har tak. Och där hoppas jag att de kan stå ända in i oktober. Här finns fikon, nerium, lager, blommande dahlia, en ros, kryddor, olivträd och blommande flamingo.
fikonträd som bär ett enda fikon





Kvar ute står mitt apelsinträd som kom som liten decimeterhög planta med vänner ifrån Florida för tjugo år sedan Det har både blommor, gula apelsiner och massor av gröna kart.
Kvar ute står också två vinrankor som härstammar från druvor jag hämtade ute på ett vinfält i Provence 2001. De har inte burit någon frukt ännu och någonstans har jag läst att det kan bli så när man sätter kärnor. Men det gör ingenting. De är vackra som gröna växter.
Pelargonerna, de vita och röda står också kvar ute. De blommar som bäst nu så här på eftersommaren. Tyvärr är blommorna lite känsliga för regn. Men efter varje skur sätter de fart igen.
I en kruka står också chili som jag sådde i våras. Kärnorna kommer ifrån chilifrukt inköpt i Budapest där jag var i November -08.

Så här fin är tomaten som har burit fantastiskt rikligt det här året. Den ska också snart få flytta in på terassen. De har mognat i solen och är söta och goda. Jag äter aldrig köpetomater eftersom de inte alls har den där solmogna härliga smaken.
Det är första året jag får vindruvor på stocken som är planterad på en södervägg. Jag har redan hunnit att smaka och de är söta och goda men säkert inte mogna förrän i början av september.
På vardagsrumsbordet har jag min stolthet. Två blommande orkideér. Jag har aldrig klarat sådana tidigare men på bara ett par månader har jag begåvats med fem stycken, varav två blommar nu den vita för andra gången. De har också stått ute i sommar men fick följa med i den allmänna inflytten. Risken för frost finns nu och det vill jag inte riskera.









Inga kommentarer:

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters