Räknare

torsdag 13 augusti 2009

Stress....stress....stress


Utställningen som jag ska vara med på i oktober börjar att stressa mig. Jag behöver måla flera tavlor. Hela sommaren har jag vilat från skapandet. Rättare sagt jag har bara "skapat i trädgården" inte varken målningar, smycken eller Raku. Så häromdagen bestämde jag mig för att sätta igång. Jag känner mig lite ringrostig så därför har jag nu börjat med att ändra målningar som jag inte är nöjd med. Den första jag tog mig an är förlagan till "Tre generationer" som ska komma med i en bok som skapas och ges ut av FAOS, Female artwork of Sweden. Jag vet inte riktigt när boken kommer, men jag ser med spänning fram emot det. Till den hör en text som jag skrivit. Förordet till min bok om kvinnorna i min släkt. Den som aldrig blir riktigt klar, som jag filar och filar på.
Igår kom ett mail från en av tjejerna som jag ska ställa ut med. Hon ville ha bilder. Det är dags för versissagekorten. Temat på utställningen blir "Tre heta damer". Vi målar alla naket. Så Stockholm kommer att få se på det naknaste som har skådats på mången år och dag. Det är inte inne med naket inom konsten just nu. Därför målar jag och två av mina kolleger naket som bara attan. En protest mot det etablerade. Bl.a den abstrakta konsten som är så populär. Har försökt mig på att måla sådant men det är inte för mig. Föredrar det föreställande.
Idag har jag spännt fyra tavelrammar som jag också har skissat. Det blir två nakna kvinnor. Olika föreställningar av Venus. En ny Monroe och en parafras på Vermeers "Flickan med pärlörhänget". Vädret ska bli regnit över helgen så det passar att ha något för händerna. Jag blir nog framför dukarna 8-10 timmar i stöten. Det brukar vara så. Sen är jag så stel så jag knappt kan röra mig.
Men nu är det dags för sängen. Godnatt och må så gott därute allihop....../C

1 kommentar:

Gerda-Thyra sa...

Hej!
Så spännande det låter!
Jobba på och lycka till med utställningen!
Själv har jag inte gjort ett dugg under sommaren, bara "latat mig"... får skärpa mig och sätta igång för fulla muggar!

Om mig

Mitt foto
Blekinge, Sweden
Jag heter Christina och har två barn och tre bonusbarn. Den här bloggen handlar om att vara barn och bonusförälder och hur det är att leva tillsammans. Jag skriver gärna och har gett ut tre böcker. Dessemellan målar jag och har ställt ut mina tavlor ett flertal gånger.

Besökare från andra länder

free counters